Vstřikovací systémy common rail pro osobní automobily produkují čtyři světoví výrobci. Jako nové fungují vesměs podobně, rozdíly však přijdou, když je potřeba opravovat.

Když se common rail v roce 1997 představil, tvrdili tehdy zástupci společnosti Bosch, že vstřikovače i veškeré ostatní součásti systému mají životnost stejnou jako zbytek automobilu.

 

Navěky vážně nevydrží

Tyto proklamace dostaly rychle vážné trhliny, a to hlavně ze tří důvodů.

 Za prvé vinou nízké kvality nafty. Ne každý nakupuje u renomovaných obchodníků. Českou specialitou je „dojení“ bagrů, buldozerů a jiné těžké techniky, kde se v nádržích nafta mísí s olejovým karbonem i regulérním prachem.

 Za druhé bez zkušeností a pod tlakem na snižování (zpočátku značné) výrobní ceny bylo pro producenta obtížné životnost správně nastavit. Takže i když vyloučíme vyložené konstrukční přešlapy, mohou mít některé systémy takříkajíc dost již třeba po 120 000 najetých kilometrech.

 A za třetí celou životností automobilu se dnes myslí obvykle 250 000 km.

 

 Český trh ojetin prakticky žije z dovozu aut, která jsou levná právě jen proto, že tuto hranici přesáhla. Stane se sice, že některé obzvláště odolné vstřikovací systémy dokážou za příznivých podmínek přesluhovat stejně jako celý zbytek auta a po půl milionu stále bezvadně fungují. Častější scénář však po nějakých 200 000 najetých kilometrech obnáší generální opravu, v případě její nemožnosti pak výměnu vstřikovačů. Nejen kupující ojetiny, ale možná i nového vozu by tak při výběru měl přihlížet k tomu, zda a za jakou cenu se konkrétní vstřikování dá opravit.

 

Bosch - Opravitelný od 3500 Kč (ale pozor na piezo)

 

Vstřikovači značky Bosch byly osazeny vůbec první osobní vozy s common railem a dodnes je německá značka v dodávkách na trh jedničkou. K opravám vstřikovačů měla dlouho laxní přístup a zlovolně nedodávala diesel-servisům potřebné díly, jelikož za dostatečný považovala program Exchange. V rámci něj zákazník odevzdá opotřebený díl a dostává průmyslově repasovaný - jakostí a parametry rovný novému, ale citelně levnější. Pojmem levnější myslíme cenu kolem 6500 Kč za jeden vstřikovač běžného typu. Zákazníkům nejen z východní, ale třeba i jižní Evropy to bylo málo. Italské firmy dokonce začaly díly (například trysky), které Bosch nedodává, poskytovat samy včetně technologií pro testování a kalibraci. Když německý gigant místo zvýšení příjmů dosáhl odlivu zákazníků, hbitě svoji strategii přehodnotil a dnes jsou opravy jeho vstřikovačů vlastně nejlevnější. V diesel-servisu Petra Rady v jihočeské Soběslavi zaplatíte za kus jen 3500 Kč bez DPH a je v něm vyměněno vše, co v provozu podléhá opotřebení (tedy zejména tryska ventilek s tlačnou tyčkou). Malou výjimkou jsou vstřikovače, které ztrácejí tlak přepadem kvůli prasklému tělesu. Samotné těleso se totiž jako náhradní díl nedodává, naštěstí ve zvýšené míře se tato závada děje pouze vstřikovačům pro motory 2.0 HDI ve vozech Citroën a Peugeot.

       
   
adresa

Auto Flégr s.r.o.
Jana Palacha 324
530 02 Pardubice

 kontaktní informace

Tel.: +420 777 600 032
Tel.: +420 732 610 032
E-mail: info@autoflegr.cz
Web: www.autoflegr.cz

otevírací doba

Po - Pá: 8:00 - 17:00
 

 

   
Copyright © 2012 Auto FLÉGR - autoservis Pardubice, čištění interiérů vozidel
Homepage | Sitemap | info@autoflegr.cz
Webové stránky vytvořilo studio E-WORKS | XHTML 1.0 | CSS 2