Vstřikovací systémy common rail pro osobní automobily produkují čtyři světoví výrobci. Jako nové fungují vesměs podobně, rozdíly však přijdou, když je potřeba opravovat.
Když se common rail v roce 1997 představil, tvrdili tehdy zástupci společnosti Bosch, že vstřikovače i veškeré ostatní součásti systému mají životnost stejnou jako zbytek automobilu.
Navěky vážně nevydrží
Tyto proklamace dostaly rychle vážné trhliny, a to hlavně ze tří důvodů.
Za prvé vinou nízké kvality nafty. Ne každý nakupuje u renomovaných obchodníků. Českou specialitou je „dojení“ bagrů, buldozerů a jiné těžké techniky, kde se v nádržích nafta mísí s olejovým karbonem i regulérním prachem.
Za druhé bez zkušeností a pod tlakem na snižování (zpočátku značné) výrobní ceny bylo pro producenta obtížné životnost správně nastavit. Takže i když vyloučíme vyložené konstrukční přešlapy, mohou mít některé systémy takříkajíc dost již třeba po 120 000 najetých kilometrech.
A za třetí celou životností automobilu se dnes myslí obvykle 250 000 km.
Český trh ojetin prakticky žije z dovozu aut, která jsou levná právě jen proto, že tuto hranici přesáhla. Stane se sice, že některé obzvláště odolné vstřikovací systémy dokážou za příznivých podmínek přesluhovat stejně jako celý zbytek auta a po půl milionu stále bezvadně fungují. Častější scénář však po nějakých 200 000 najetých kilometrech obnáší generální opravu, v případě její nemožnosti pak výměnu vstřikovačů. Nejen kupující ojetiny, ale možná i nového vozu by tak při výběru měl přihlížet k tomu, zda a za jakou cenu se konkrétní vstřikování dá opravit.
Bosch - Opravitelný od 3500 Kč (ale pozor na piezo)
adresa Auto Flégr s.r.o. Jana Palacha 324 530 02 Pardubice |
kontaktní informace |
otevírací doba
23.12. - 3.1.2021 ZAVŘENO |